Vyhledávání


Kontakt

Lacinova Simona

E-mail: simona.lacinova@covidien.cz

Základní pojmy v oblasti eGovernment

Elektronizace veřejné správy, eGovernment, je podle Štědroně[1] „série procesů, umožňující výkon veřejné správy a uplatňování občanských práv
a povinností fyzických a právnických osob, realizovaných elektronickými prostředky. Cílem je rychlejší, spolehlivější a levnější poskytování služeb veřejné správy nejširší veřejnosti a zajištění větší otevřenosti veřejné správy ve vztahu ke svým uživatelům – občanům.“

Elektronickou veřejnou správu tvoří dvě základní složky:

  • eDemokracie – tvořená elektronickými volbami (e-volbami) a e-participací, což jsou veškeré procesy zapojující občany do veřejných rozhodovacích procesů pomocí ICT nad rámec elektronických voleb,
  • eGovernment.[2]

Hlavním cílem eGovernmentu je zvyšování výkonnosti veřejné správy a zjednodušení styku veřejnosti s veřejnou správou. Pro správnou funkci je klíčová elektronizace vnitřních agend ve veřejné správě. Správně fungující eGovernment by měl splňovat tři cíle[3].

  • získávat informace od občana jen jednou,
  • existence pouze jednoho kontaktního místa pro vyřízení souvisejících záležitostí,
  • poskytovat tzv. proaktivní služby, tj. veřejná správa by měla sama zařídit procesy, které může.

Problematiku implementace eGovernmentu v ČR lze rozdělit na tři okruhy:

  • technická realizace, což je především elektronizace vnitřních agend veřejné správy a interoperabilita nejen v rámci jednoho úseku státní správy, ale napříč,
  • právní rámec, který je nezbytným předpokladem pro zavedení a každodenní chod, má zaručovat soukromí občanů a ochranu jejich osobních informací, a zároveň podporovat důvěru občanů v ICT využívané při výkonu veřejné správy,
  • humanitní stránka problému, která se zakládá na jisté bariéře, která se společně s eGovernmentem zavádí – bez IT gramotnosti a minimálního technického vybavení nemůže občan s veřejnou správou vůbec komunikovat.

Myšlenka eGovernmentu vychází z inspirace v obchodní praxi (eCommerce, eBusiness), kam byla elektronizace vnesena pod rouškou konkurenceschopnosti a zvyšování efektivity.

Cílem eGovernmentu je vylepšit hospodárnost a výkonnost veřejné správy. Nehospodárnost a nevýkonnost veřejné správy jsou stěžejními problémy „klasické“ veřejné správy obecně.

Funkce, které by měl eGovernment plnit jsou v Zelené knize Evropské komise (Public Sector Information: A Key Resource for Europe z roku 1998) rozděleny takto[4]:

  • poskytovat utříděné informace vyhledávané dle určitých kritérií (např. prostřednictvím WWW portálu),
  • zlepšit komunikační procesy uvnitř veřejné správy a především vůči jejím „zákazníkům“ (např. pomocí e-mailů či elektronických diskusních fór),
  • umožnit získat služby, informace nebo odesílat potřebná data online (např. odesílat vyplněné formuláře, či volit zastupitele).


[1] ŠTĚDROŇ, B.: Úvod do eGovernmentu: Právní a technický průvodce. 1.vyd. Praha: Úřad vlády České republiky, 2007. ISBN 978-80-87041-25-3. s. 12.

[2] PEKÁREK, A.: eParticipace a její současný stav v české praxi. Ikaros.cz [online]. 2008, roč. 12, č. 4           
[cit. 2011-02-13]. Dostupné z WWW:

[3] ŠVEC, P.: E-government v ČR, jak to s ním doopravdy je? Itbiz.cz [online] 10.4.2010. Dostupný na WWW:

[4] PEKÁREK, A.: Výzkum informací veřejného sektoru České republiky. Ikaros.cz [online]. 2009, roč. 13,
č. 3 [cit. 2011-02-16]. Dostupný na WWW:

 


Tvorba webových stránek zdarma Webnode