Lacinova Simona
E-mail: simona.l
Elektronizace veřejné správy, eGovernment, je podle Štědroně[1] „série procesů, umožňující výkon veřejné správy a uplatňování občanských práv
a povinností fyzických a právnických osob, realizovaných elektronickými prostředky. Cílem je rychlejší, spolehlivější a levnější poskytování služeb veřejné správy nejširší veřejnosti a zajištění větší otevřenosti veřejné správy ve vztahu ke svým uživatelům – občanům.“
Elektronickou veřejnou správu tvoří dvě základní složky:
Hlavním cílem eGovernmentu je zvyšování výkonnosti veřejné správy a zjednodušení styku veřejnosti s veřejnou správou. Pro správnou funkci je klíčová elektronizace vnitřních agend ve veřejné správě. Správně fungující eGovernment by měl splňovat tři cíle[3].
Problematiku implementace eGovernmentu v ČR lze rozdělit na tři okruhy:
Myšlenka eGovernmentu vychází z inspirace v obchodní praxi (eCommerce, eBusiness), kam byla elektronizace vnesena pod rouškou konkurenceschopnosti a zvyšování efektivity.
Cílem eGovernmentu je vylepšit hospodárnost a výkonnost veřejné správy. Nehospodárnost a nevýkonnost veřejné správy jsou stěžejními problémy „klasické“ veřejné správy obecně.
Funkce, které by měl eGovernment plnit jsou v Zelené knize Evropské komise (Public Sector Information: A Key Resource for Europe z roku 1998) rozděleny takto[4]:
[1] ŠTĚDROŇ, B.: Úvod do eGovernmentu: Právní a technický průvodce. 1.vyd. Praha: Úřad vlády České republiky, 2007. ISBN 978-80-87041-25-3. s. 12.
[2] PEKÁREK, A.: eParticipace a její současný stav v české praxi. Ikaros.cz [online]. 2008, roč. 12, č. 4
[cit. 2011-02-13]. Dostupné z WWW:
[3] ŠVEC, P.: E-government v ČR, jak to s ním doopravdy je? Itbiz.cz [online] 10.4.2010. Dostupný na WWW:
[4] PEKÁREK, A.: Výzkum informací veřejného sektoru České republiky. Ikaros.cz [online]. 2009, roč. 13,
č. 3 [cit. 2011-02-16]. Dostupný na WWW:
© 2010 Všechna práva vyhrazena Simonce